Monday, July 22

Ramadhan Target : TO GET RID OF AN ADDICTION/ATTACHMENT TOWARDS SOCIAL MEDIA

Sebelum memasuki bulan Ramadhan, saya telah menyenaraikan beberapa perkara yang ingin saya capai semasa bulan Ramadhan dan inshaAllah, akan berterusan walau Ramadhan telah berakhir. InshaAllah, doakan. 

Salah satunya adalah

TO GET RID OF AN ADDICTION/ATTACHMENT TOWARDS SOCIAL MEDIA

Saya sedar, ini adalah misi paling sukar dalam senarai target Ramadhan saya, maka saya telah membahagikan action plan saya kepada beberapa fasa. 

7 Ramadhan :  memadamkan aplikasi Facebook dan Twitter daripada henfon
Oleh kerana sekarang semuanya boleh access on mobile, senang je nak capai guna henfon. Maka dengan memadamkan apps media sosial ini, ada la sedikit sebanyak mengurangkan masa untuk online bila berada kat luar. Perasaan? Tipu kalau kata tak rasa apa-apa. Gelisah, bosan, semua ada terutamanya masa menunggu. Maka sebagai substitution, saya akan membawa apa-apa sahaja buku, atau substitute sahaja dengan membaca Al-quran, kan lagi bagus?

9 Ramadhan : Azam digenggam penuh tabah. Eh? silap silap. Azam nak online sejam petang, sejam malam.
Ehm. this. the most difficult part. Agak sukar pada awalnya, dan selalu je break the rule. Tapi alhamdulillah, sudah mula boleh ikut peraturan tersebut. Post pun dah mula jarang-jarang. Alhamdulillah. 

Dan azam sebelum memasuki 15 Ramadhan adalah hanya log in 1 hour before I go to bed dan hanya log in bila benar benar perlu. 

Malam ini, last update on FB dan twitter, dan I've declared on both of these social media. Kenapa declare? Well, kalau nak update dan tweet pun jadi malu sebab orang dah baca kan? So, itu motivasi! 

Kenapa buat benda ni? Bukan FB tu boleh jadi medan dakwah ke?

Ehem, benar. Tapi saya sendiri lebih kenal saya, so mungkin ini caranya untuk buang jahiliyyah yang bertompok dalam diri. 

Saya ni, boleh dikatakan terlalu attached dengan benda-benda ni terutamanya lepas ada smart phone. I did realise about it, tapi masih lagi buat. Mungkin dengan tindakan drastik seperti ini boleh membantu membuang 'false attachment' saya terhadap benda-benda ini. 

credit : Google Image
Kerana saya risau, saya risau hati ini dah attach kepada perkara duniawi semata-mata. Bukan beerti tak boleh, saya tak kata begitu, kalau nak guna medium ni untuk Islam, silakan, tapi overly-attached to it like what I did seriously it is not good. 

Dan apa yang paling merisaukan, saya risau bila rasa terpisah dengan social media lebih menggelisahkan daripada terpisah dari Tuhan, that's all. Itulah yang paling saya risaukan selama ini. 

Kerana sepatutnya dalam hati kita, dunia bukanlah perkara yang besar, tapi Allah lah yang paling besar. Dan moga-moga, dan doakan, misi saya berjaya, dan kekal hingga bila-bila. Moga masa kita boleh dikurangkan dengan benda-benda ni, dan kita substitute kepada benda yang lebih bermanfaat, inshaAllah. 

***

 Credit : err. tak tau nak credit siapa, but credit kepada yg hantar gambar ni kat saya. 


What is in our heart is what we treasure most,
and what we treasure most surely is in our heart. 
May Allah is our treasure, 
We value most.

And may Allah, only Allah is in our heart.

I hope, worldly matters are not our biggest concern, 
I hope, being separated from it are not our biggest anxiety. 
InshaAllah

Do pray for me. For all, for ummah. 

No comments: