Saturday, July 13

Pengorbanan

Pengorbanan. 

Mungkin biasa didengar, namun hendak melakukan memerlukan mujahadah yang cukup tinggi. Lebih-lebih lagi ia melibatkan sesuatu yang kita suka. 

Bila bercerita tentang pengorbanan, ana sepanjang hari semalam, sepanjang masa terasa efeknya, teringat-ingat, sampai begitu sekali ana terkesan. Kadang-kadang hingga mengalir air mata. Malu.

Sungguh. Ana sungguh terkesan akan pengorbanan seseorang yang inshaAllah saya cintai keranaNya. Tidak perlulah ana menceritakan apa yang beliau telah korbankan tapi yang ana pasti, ana sendiri pun tak mampu nak berkorban sampai sebegitu rupa. Hatta mungkin yang kecil-kecil ana tak mampu! 

Malu. 

credit : Google Image


***

Berkorban di Jalan Dakwah

Bila disebut soal berkorban, apa yang tergambar?

Beban. 
Berat. 
Sulit.
Merugikan.
Menyakitkan. 

Macam-macam perkara negatif. Memang. Kerana berkorban bermakna mengorbankan kepentingan dirinya sendiri demi kepentingan sesuatu selain diri. Dan ia akan merasa berat bagi hati-hati yang tidak memahami urgensi pengorbanan itu terutamanya dalam dakwah.

Namun bagi hati-hati yang memahami esensi sebuah pengorbanan itu, langsung tiada istilah negatif yang dirasakan. Segalanya hanya manis, baik-baik sahaja. 

Malah dia meyakini kalam Tuhannya,

Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang dia kehendaki. dan Allah Maha luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui”. 
[QS al-Baqarah:261]

Dia juga meyakini kata-kata agung kekasihNya, Rasulullah s.a.w, 

“Barangsiapa menafkahkan sesuatu dijalan Allah maka akan dilipatgandakan sampai tujuh ratus kali lipat”. (HR. Ahmad)

Agar Berkorban itu Menjadi Ringan

Agar berkorban itu menjadi ringan, perlu adanya cinta. Perkara itulah yang paling dia cintai. Maka, agar berkorban di jalan dakwah itu menjadi ringan, maka dakwah adalah sepatutnya perkara yang paling dia cintai. Kerana ia meyakini bahawa inilah jalan-jalan yang dilalu para nabi. Dia meyakini bahawa jalan inilah yang membawanya ke syurga. Ya, yakin.

Ana teringat kisah para sahabat yang sanggup berkorban demi kelangsungan sebuah dakwah itu. 

Kisah Saidina Abu Bakar radhi Allahu anhu di mana beliau mengorbankan seluruh hartanya untuk hijrah. 

Rasulullah bertanya, “Adakah harta yang engkau sisakan? Ia menjawab, “Ada pada Allah dan Rasulnya.” 

Kerana apa? Kerana cintanya kepada dakwah itu. Cintanya pada Rasulullah shallallahu alayhi wasalam. Dan paling penting, kerana cintanya ia pada Allah. 

Zaid bin Haritsah pula tidak merasa takut melesak ketengah barisan musuh di perang Mu’tah. Kerana yang ia cari adalah syahid dijalan Allah. Ia telah menjual dirinya kepada Allah dengan syurga sebagai harganya. Inilah yang Allah gambarkan dalam firmanNya:

Sesungguhnya Allah Telah  membeli dari  orang-orang  mukmin  diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu Telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang Telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar. 
(QS. At-Taubah:111)

Semuanya Kerana Cinta
Dengan mencintai dakwah sebagai wujud kecintaan kita kepada Allah kita akan merasa ringan ketika harus berkorban dijalannya. Seperti seseorang yang mencintai isteri dan anaknya maka ia akan rela berkorban untuk mereka. Seorang sahabat yang benar-benar mencintai sahabatnya pasti sanggup mengorbankan apa sahaja demi sahabat yang dia cintai. Atau seperti seorang lelaki yang mencintai seorang gadis, ia akan rela melakukan apapun demi mendapatkan cintanya.
Seorang hamba yang mencintai Allah dengan sepenuh hatinya ditanya tentang kebiasaannya yang suka memberikan hartanya dan mengorbankan jiwanya di jalan Allah tanpa perhitungan, apa gerangan yang membuatnya demikian? 
Ia mengatakan, “Suatu ketika aku mendengar sepasang manusia yang sedang mabuk cinta berbisik-bisik di tempat yang sunyi. 
Sang pemuda berkata kepada gadis di sampingnya, “Aku, demi Allah sangat mencintaimu sepenuh hati, tapi mengapa engkau selalu berpaling dariku.” 
Gadis itu menjawab, “Jika engkau benar-benar mencintaiku, apa yang hendak engkau persembahkan sebagai bukti cintamu.” 
Pemuda itu berkata, “Akan aku persembahkan seluruh jiwa ragaku untukmu.” 
Hamba Allah itu berkata, “Ini adalah kisah cinta sesama makhluk, bagaimana jika yang dicintainya itu adalah Sang  Khaliq yang layak untuk dipuja dan disembah?”
Kedua, membiasakan diri dalam berkorban. Para nelayan yang sudah terbiasa menghadapi ombak dan badai serta dinginnya angin malam tidak merasa berat dengan semua itu, mengapa? Kerana mereka sudah biasa. Dengan membiasakan diri untuk berkorban kita akan merasa ringan. Oleh kerananya sejak dari awal sejatinya dakwah harus disertai dengan semangat pengorbanan dan dibiasakan untuk berkorban baik harta, tenaga, waktu bahkan jiwa. Jika perlu diri kita harus dipaksa untuk berkorban agar hal itu menjadi sebuah kebiasaan. Dan yang  harus  memaksanya adalah diri sendiri, bukan orang lain. 
Sunnatullah Perjuangan.
Pengorbanan merupakan sunnatullah dalam perjuangan. Tidak ada kemenangan tanpa perjuangan dan tidak ada perjuangan tanpa pengorbanan. Untuk mencapai suatu tujuan yang sukses dari sebuah upaya perjuangan, maka pengorbanan merupakan suatu hal yang wajib.

Bila seorang yang ikut berdakwah tidak memiliki daya juang yang besar, maka alamat lah ia akan terpental dari jalan dakwah tersebut. Demikian juga mereka yang berkorban hanya setengah-setengah, biasanya mereka akan merasa letih, kehabisan energi bergerak, merasa dirugikan dan sebagainya. Sehingga pada akhirnya mereka akan mundur dari barisan dakwah.

Dan gerabak ini akan bergerak laju. Menuju destinasi. Sama ada dengan kita, atau tanpa kita bersama. 

Maka, kitalah yang memilih, sama ada mahu bersama atau tidak. 
Dakwah tidak akan rugi apa-apa. :) 


No comments: