Wednesday, July 11

senyum.manis.syukur



"Barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya)." 
[At-Thalaq : 3]


Tawakkal sebelum semasa dan selepas berusaha. PadaNya, kita berserah segalanya. Segala urusan, pergantungan, pengharapan pendek kata, semuanya serahkan padaNya. InsyaAllah, Allah akan mencukupkan keperluan, dari arah tak disangka-sangka. Tiada kecewa. Senyum. Air mata mengalir perlahan.

Alhamdulillah wa syukrulillah. 
Tiada ungkapan. 
Tiada kata. 
Tiada bicara yang bisa menandingi nikmatMu ya Allah.

Keputusan peperiksaan telah pun diumumkan 10 Julai yang lepas. 
Alhamdulillah, terbaik buat ana :) 
Melihat keputusan akhwat lain, alhamdulillah. 
semuanya ok. terbaik buat mereka juga. ^^
*mode bahagia*

ghindunye kat depa nih.

dengan mereka juga.


akhawat pasti mumtaz.

tema study week kali ini. 
study week kali ini terasa begitu berbeza. 
dan yang paling manis rasanya. 
hampir 24/7 sepanjang minggu
meluangkan masa dengan mereka. 
study sama-sama. 
walaupun lain-lain course dan tahun.
qiam sama-sama. 
di mana-mana saja.
bilik? kesian roommate. hehe. kena tinggal. 

sungguh, 
ana terpegun dengan semangat juang mereka. 
tatkala orang sibuk menatap buku, 
mereka sibuk dengan kerja-kerja dakwah kampus mereka. 
masing-masing turun medan. 
tanpa keluh, tanpa lelah. 
tak kira waktu. 
malu sendiri dibuatnya.
Allahu akbar. 

mereka yakin, firman Allah, 

 Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah,
nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." 
(Surah Muhammad 47:7)

kejayaan ini, janganlah menjadikan kita angkuh dan sombong. TIDAK. Malah, jadikanlah sebagai paksi, keyakinan dan pembakar semangat untuk menggencarkan lagi dakwah dan tarbiyyah kita!

Jalan ini adalah jalan yang Nabi Adam AS dan para pewarisnya yang harus menanggung kelelahan dalam menempuhnya. Kerana jalan ini pula, Nabi Nuh AS mengisi hidupnya penuh derai air mata. Disebabkan jalan ini al-Kahlil, Ibrahim AS dilemparkan ke dalam api. Nabi Ismail AS harus rela ditelentangkan untuk disembelih. Nabi Yusuf As rela dijual sebagai budak dengan harga murah dan dipenjara bertahun-tahun. Nabi Zakaria AS digergaji tubuhnya. Nabi Yahya AS disembelih. Nabi Ayyub AS mengulat melawan penyakit. Nabi Dawud AS menangis melebihi kebiasaan manusia biasa. Nabi Isa AS dipaksa hidup dalam keterasingan. Dan Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasalam sendiri harus hidup akrab dengan kemiskinan, penindasan, dan berbagai intimidasi. 

Sementara, apakah engkau akan bersenang lenang dalam kelalaian dan senda gurau?!

kecepuk. batu besar jatuh kepala.

p/s :


 ramai yang bisa bertahan, terus kuat apabila diuji dengan ujian kesusahan dan keperitan. Tetapi ramai yang pantas gugur dan tersungkur apabila dijentik dengan ujian-ujian kesenangan dan kejayaan. Gulp.

Jangan sesekali terjebak dengan perangkap yang telah menjerat orang-orang Quraisy; nikmat dan kurniaan yang telah Allah kurniakan kepada mereka telah mengelabui mata dan hati mereka, sehingga tergamak mereka mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain. Jangan biarkan kejayaan anda dalam hekzem kali ini menjadikan anda takabbur dan hidung tinggi, sehingga anda tidak mahu lagi keluar ke medan jihad menyentuh hati-hati di luar sana. Dan jangan disebabkan oleh keputusan hekzem dunia yang sebenarnya tidak punya nilai di sisiNya itu, menjadikan anda lupa dan lalai daripada fokus anda memenuhi tujuan hidup selayaknya sebagai abdi dan khalifahNya!

Tahniah sekiranya keputusan cemerlang ini menjadikan anda lebih beriltizam rambut shiuu shiuu ditiup angin semangat untuk terus tsabat dan istiqamah di jalan ini!

Tetapi takziah sekiranya keputusan peperiksaan anda telah menjadikan anda lupa diri dan hanyut dengan puji-pujian manusia, lantas alpa dan leka dengan kerja-kerja mentarbiyah manusia! -APG-

No comments: