Sunday, June 12

"andai tak boleh jadi doktor, jadi AJK Kecemasan pun boleh..."

Assalamualaikum & hye peeps. 

1:39 pm
12/6/2011

Alhamdulillah...
i'm home & i'm started to miss them.
sepanjang MAP, penat tapi best.

macam macam pengalaman.
pertama kali pegang bahagian kecemasan,
bersama zakiah, shafa, farah & fathihi.
dengan diri sendiri yang langsung takde ilmu tentang hal ehwal penyakit.
aduhai,
kadang-kadang tak tahu nak buat apa. 

masih ingat ada satu pagi tu, 
sampai berbelas-belas orang sakit. dengan tenaga bahagian kecemasan yang kurang,
tak menang tangan.

pendek kata, 
macam-macam pengalaman.
adik pengsan, nasib baik shafa pandai uruskan,.
nak harapkan Min, aduh3~ gelabah tak tentu pasal. 
paling tak boleh lupa, masa bermalam kat klinik.
ya Allah, langsung tak boleh tido.
sejuk. sejuk.
start la tangan nak main blood pressure set, 
main kerusi urut. 
bila sampai waktu subuh
alhamdulillah, 
pakaian dah cukup syarat untuk solat. 
.
.
.
.

(cerita lain~)

kadang-kadang hati terkilan sendiri.
menangis sendiri,
bukan kerana adik-adik yang sakit,
bukan pula kerana kepenatan,
tapi diri sendiri,
ada masanya seolah-olah terpaksa.
ada kalanya terasa terbeban,
sedangkan ia AMANAH
ia TANGGUNGJAWAB.
KENAPA PERLU AKU BERPERASAAN BEGITU?
bukankah aku telah ditarbiyyah supaya SENTIASA IKHLAS dalam setiap perlakuan?
dan setiap perbuatan yang keranaNya adalah ibadah?
rupanya banyak kelemahan diriku ini.

***
apa-apapun, akak nak mintak maaf andai kata...
ada kebajikan adik-adik terabai,
ada yang sakit tak terjaga,
ada yang akak tak terhantar makanan kat bilik,
akak tak tersempat nak tersenyum tatkala bersua,
akak suruh buat bukan-bukan masa nak mintak sign,
mungkin akak pernah marah tengking korang,
akak tak balas SMS dengan segera,
ada panggilan telefon tak terjawab,
dan macam-macam lagi. 
akak manusia biasa,
yang penuh kelemahan,
banyak buat silap,
banyak buat salah.

kepada ahli kumpulan 2,
kumpulan SUPERNOVA,
akak banyak kelemahan semasa handle korang,
akak tak luang banyak masa dengan korang,
ada pula yang akak tak kenal lagi,
akak minta maaf
apa2pun, korang yang terbaik!
akak banyak belajar daripada korang,
akak rasa bertuah kenal korang,
teruskan PERJUANGAN,
bukan sekadar sebagai seorang perlajar, 
tetapi jua sebagai khalifah,
khalifah Allah di bumi kenyalang,
"tuhan tak bodo meletakkan kau kat sini..."
memang, sebab bumi sarawak sangat-sangat perlukan orang seperti korang.

kepada adik-adik semua,
teruskan perjuangan di sini,
belajar elok-elok,
jangan main-main,
andai kata korang nak jadi doktor jurutera,
korang kena perform! 

DI MANA BUMI MASIH DIPIJAK, LANGIT MASIH DIJUNJUNG, INGAT ALLAH!


3 comments:

farahin :) said...

kak min x tdo? sian kak min. :(

sorry lah menyusahkan kak min

Jasmin Jaraee said...

eh, xde masalah lah bnda tu. n tak menyusahkan. yg pnting, fara dh sihat. dlm masa yg sama, blh jgak training nak jd dr. on call..hehehe.

farahin :) said...

haha