Tuesday, November 27

Kerana Ia Terus Bergerak Laju

Nota untuk saya. Untuk awak. Awak awak yang saya sayang. Ye awak, apasal tengok orang lain? Awaklaaa.
[err. mereng. sikit. *sigh*]

Kebelakangan ini, terasa benar kekelamkabutannya (eh ada ka perkataan ni?). Nak capai satu benda, benda lain pulak yang tertinggal. Nak siapkan benda ni, benda tu pulak terabai. Sekejap kat sini, sekejap kat sana. Tak boleh nak duduk diam. Allah. Hinggakan ana mengadu perkara ni kepada naqibah ana. 

Jawapan naqibah ana simple, tapi menyentuh hati. 

"Alhamdulillah, Allah masih sibukkan kita dengan kebaikan. Jasmin kena banyak-banyakkan berdoa agar kesibukan ni, Allah redha, Allah pandang sebagai amal kita. InshaAllah. "



****

Ya, jalan yang awak dan saya pilih ini adalah jalan yang sukar. Jalan di mana Nabi Adam dan para pewarisnya harus menanggung kelelahan dan kepenatan dalam menempuhnya. Kerana jalan ini juga, Nabi Nuh mengisi hidupnya penuh derai air mata. Dakwahnya selama 950 tahun, namun begitu sedikit yang beriman. Lagi menyedihkan, anak dan isterinya turut ingkar. Kerana jalan ini jualah, Nabi Ibrahim dilemparkan ke dalam api, Nabi Ismail rela berkorban untuk disembelih. Hakikatnya jalan ini bukan jalan mudah. Nabi Yusuf rela dijual dengan harga murah dan dipenjara bertahun-tahun. Nabi Zakaria digergaji tubuhnya. Nabi Yahya disembelih. Nabi Ayub mengulat melawan penyakit. Nabi Dawud menangis melebihi kebiasaan manusia biasa. Nabi Isa dipaksa hidup dalam keterasingan. 

Dan Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasalam sendiri harus hidup akrab dengan kemiskinan, penindasan, dan berbagai intimidasi. 


Sementara, apakah engkau akan bersenang lenang dalam kelalaian dan senda gurau?!

T_T

Gerabak dakwah ini akan terus meluncur laju. InshaAllah, destinasinya syurga. Sama ada dengan kita atau tanpa kita, ia akan terus bergerak. Tanpa henti.



Beruntunglah para penumpang gerabak ini. Allahu Allah. :') 

Moga kita sama sama terus berada dalam gerabak ini. Saling mendoakan ya? ^^ 


2 comments:

Izzati Hashim said...

Ya, sama-sama mendoakan.
Untuk kamu, saya dan mereka jua.

('=

Jasmin Jaraee said...

inshaAllah :) mungkin kita tak pernah bertemu di dunia, tapi moga kita bertemu di jannahNya kelak.