Sunday, November 25

Al-mujib


Allah bersifat 'al-mujib'. Yang Maha Mengabulkan. 
Kita mungkin dah lupa doa-doa yang pernah kita tuturkan dulu, tapi tidak pada Allah. Allah tak pernah, tidak akan pernah lupa. 
Sifat 'al-mujib' Allah ini menjanjikan bahawa Allah memakbulkan doa kita dengan cara-cara yang terindah. Cara yang tak tergambarkan oleh akal fikiran kita. Ada juga doa-doa kita pinta bertahun-tahun yang lalu, tapi Allah sedang memakbulkannya hari ini. Tidak ingatkah kita, bahawa Allah itu maha mengetahui. Sangat arif dan tahu waktu terbaik untuk kita memperoleh apa yang kita doakan itu. 
Bahkan terlalu banyak perkara yang kita tak pernah tadah tangan dan memintanya, tetapi tetap allah anugerahkan kepada kita.

 Kita tidak pernah meminta untuk menjadi Islam, kan?
Kita tidak pernah minta agar esok hari kita masih mampu melihat, kan?
Fikirkan pula siapa di sekeliling kita, yang kita sayang, apakah pernah kita meminta mereka untuk hadir dalam hidup kita? 

Tidak, bukan?

Dan Allah tetap berbaik hati menganugerahkan semua itu buat kita. Bahkan kita seolah-olah merasakan bahawa Allah pasti akan mengurniakan semua itu tanpa kita minta.
Dan,
sifat al-mujib Allah itu bukan hanya pada waktu Allah memakbulkan doa-doa kita sahaja, tapi pada saat Allah mengilhamkan dalam hati kita dan kita menggerakkan bibir kita untuk memohon kepada-Nya. Dan yakinlah, pada saat Allah mengilhamkan, Allah telah menjamin untuk mengabulkan doa-doa kita itu tadi. 
Dengan syarat, doa itu hendaklah hadir bersama hati yang khusyuk. Yakin bahawa Allah pasti akan mengabulkan doa kita dengan cara apa sekalipun yang Dia kehendaki biarpun dengan cara yang disangka-sangka. Bersangka baik sangka bahawa Allah pasti mengabulkan doa kita itu. 
Allahu rahman. 
umar al-khattab ada berkata.
“yang penting bagiku bukanlah dikabulkan doa, tetapi keinginan untuk terus berdoa. justeru, setiap kali aku terdetik untuk berdoa, pasti aku berkeyakinan bahawa bersertanya pasti ada pengabulan doa”

No comments: