Saturday, August 17

Fighter Sepanjang Hayat

"Bro, penatlah. Jom duduk dulu." ajak Chad sambil menumbuk lembut buku limanya ke bahu Ashraff. Ashraff mengangguk cuma.

Chad dan Ashraff berjalan mengambil tempat di tepi padang. Masing-masing mengambil air minuman lalu disuakan ke mulut. 



"Wei, aku tengok kau lain macam je main tadi. Macam orang ada masalah je. Kalau ada apa-apa bagitau la aku."

Chad tersenyum. Tapi senyumannya jelas kelihatan hambar. 

"aku rasa aku makin slow lah." Chad menunduk. Tangannya menguis-nguis rumput.

"maksud kau?" 

"tak, aku rasa aku laju je Ramadhan aritu, tapi sekarang? Semua rasa berat je buat. Baca Quran pun cukup-syarat-etlis-baca je. Tahajjud pun ke laut kot. Aku rasa aku ni hipokrit je."

"Bro, kau kena faham, Ramadhan tu madrasah je. Yang penting lepas Ramadhan, kau kena istiqomah." 

"Tapi aku dah cuba. Penat kot nak istiqomah"

"Penat tu sekejap je. Nanti penat kau terbayar bila kau boleh masuk syurga, jumpa Allah. Memang, kita ni fighter sepanjang hayat, tak pernah berhenti pun."

"Fighter? Maksud kau?"

"Selagi kau hidup, kau adalah fighter. Kau kena lawan musuh kau. Bukan kau saja, aku pun sekali. Kena lawan musuh kau, musuh aku, musuh kita. Kau tahu siapa musuh kita?" soal Ashraff.

Chad hanya mengangkat double-jerk. 

"Musuh kita syaitan Chad. Dari Nabi Adam lagi musuh kita ni berjanji nak sesatkan kita, nak bawak kita ikut dia sekali ke neraka. Takkan kita nak ikut dia kot ke neraka?"

"Eeeee. Tak nak aku. Naudzubillahi min zalik."

"Tu la. Nak tak nak kita kena lawan. Kena mujahadah. Macam ni, memula memang payah. Tapi kena paksa diri. Mula dari awal, buat sikit-sikit dulu, then kau tambah lah lagi lagi dan lagi. Kita bukan hamba Ramadhan, Chad. Kita kena ingat, kita hamba Allah."

"Maksud kau, hamba Ramadhan tu apa?" berkerut seribu dahi Chad. Lagi berkerut dari jawab soalan Virology and Immunology masa final exam tahun dua dulu.

"Hamba Ramadhan tu, dia baik waktu bulan Ramadhan. Dia solat awal waktu, solat sunat rawatib, baca quran, tiap malam dia qiam. Tapi, bila masuk Syawal, benda yang dia buat waktu bulan Ramadhan dulu semua hilang entah ke mana." jelas Ashraff. 

"Allahu. Aku rasa, aku lah orang tu." sekali lagi, Chad tunduk. Air matanya jatuh ke tanah. 

"Takpe Chad. Allah tu Al-ghafur. Allah tu Al-ghafur. Allah Maha Pengampun. Aku, kau, tak lari dari buat silap. Tapi kita kena ingat, rahmat Allah tu lebih luas daripada murka-Nya. Alhamdulillah, kau rasa macam tu pun, sebab Allah sayang kat kau. Allah sayang, Allah nak kau balik semula pada Dia." lembut Ashraff berbicara sambil memeluk erat bahu Chad. 

"Terima kasih Ashraff." Chad membalas pelukan ke bahu Ashraff. 

"Laaa, apa la gunanya aku jadi kawan kau kan? Lagipun Chad, kalau kita daie ni pun ada masalah macam ni, macam mana pulak nasib yang kat luar tu. Ummah sedang sakit, kita sebagai daie harus 'sihat' sentiasa. Kalau kita pun sakit, siapa nak rawat diorang. Aku ni bukan apa membebel panjang. Aku sayang kau. Seriyes, aku nak sangat masuk syurga dengan kau. Dengan yang lain. Sebab tu aku ambil seriyes kalau bab-bab macam ni. Kau pun, kalau aku buat silap, aku nak kau tegurlah aku."

Chad senyum. Dia mengangguk mengiyakan. 

"Ashraff, kau...doakan aku selalu ya?"

"InshaAllah. Kau juga. Jangan lupa doa untuk aku." 

"Untuk Mesir juga, jangan lupa doakan mereka."

"InshaAllah."

No comments: