Tuesday, August 6

detik-detik akhir

Tanpa sedar, air mataku mengalir. Tak pernah aku merasakan perasaan ini pada tahun-tahun sebelumnya. Aku merasakan ramadhan kali ini paling bermakna untukku tapi Ramadhan kali inilah yang paling cepat berlalu. Mungkin apa yang aku lakukan tak sehebat mana, tapi aku merasakan sedikit sebanyak ruh Ramadhan tahun ini. 

Allahu, dengan izin Allah, malam ini mungkin terawih yang terakhir untuk tahun ini, atau mungkin yang terakhir dalam hidup ini? Atau mungkin tak sempat pun nak terawih malam ini? Wallahu a'lam.

Apakah perasaan kita? 
Moga ada sekelumit rasa sedih, sedih akan tetamu istimewa yang bakal pergi. 

Tapi lebih menyedihkan, 
Tetamu yang sedang bertandang masih belum pergi, kita sibuk melayan tetamu yang belum hadir

Ramadhan kali ini betapa aku belajar banyak benda. 
Alhamdulillah.

Moga ada kesempatan bertemu dengan Ramadhan lagi pada tahun hadapan.
Moga istiqamah dengan amal kita pada bulan-bulan lain. 

****

Sedang yang beramal untuk Ramadhan, 
Pasti akan menemukan kelelahan, 
dan akhirnya berhenti di pertengahan. 

Sedang yang beramal untuk Tuhan, 
InshaAllah, tegar meningkatkan amalan, 
Redha Ilahi menjadi dambaan, 
Agar di akhir pengembaraan, 
Ke syurga bertemu Tuhan. 

InshaAllah. 

Taqabballahu minna wa minkum. 
Semoga Allah terima amal saya dan kalian.

No comments: