Tuesday, January 22

how tarbiyyah change us.



Dan kerana tarbiyah itu sifatnya mengubah. Mengubah insan kepada kebaikan dan cintakan kebaikan. Alhamdulillah, ana juga antara insan yang telah dijerat tarbiyah. 

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah

Pernah terfikir, bagaimana agaknya andai ana tak kenal apa itu tarbiyah. Mungkin sudah mengarut-ngarut entah apa. Nauzubillahi min zalik. 

Melihat perbincangan kami untuk mengatur reunion di sekolah kami dalam satu group di facebook, ana hanya mengukir senyum. Bahagia. Dulunya ana melabel mereka (Allah, jahatnya, ampuni aku ya Allah) sebagai 'budak jahat' siap kena sindir pedas panas telinga lagi. Astaghfirullah. Ampuni aku sekali lagi ya Allah. 

Dulu bagiku bertepuk bertampar dengan lelaki itu biasa.
Dulu fikirku couple itu 'wajib'
Dulu sakit hatiku pada mereka yang bertudung labuh. 
Tudung obor obor kata ku. *ha, sekali hang sekali pakai tudung obor obor Jasmin!

dan macam macam lagi 

Kini, perbincangan lebih matang. Dakwah dan tarbiyyah jalan kami. Allah matlamat kami. Ana tidak kisah 'baju' apa yang kami guna, tapi yang pasti tarbiyah telah kami kepada insan yang lebih baik. 

Alhamdulillah. 
Memang, tarbiyah itu bersifat mengubah. 
Mengubah pandang sisi, mengubah sifat diri. 
InshaAllah. 

Jalannya sumpah osem sumpah panjang. 
Jalannya penuh ujian yang menguatkan. 
Jalannya membugarkan iman yang kian layu.
Jalannya membangkitkan himmah jiwa yang lesu. 
Jalannya menimbulkan rasa cinta kepada seluruh manusia.

Cop cop. Tarbiyyah. Tarbiyyah. Apa itu tarbiyyah? 

Ermm. Tercekik tulang ayam. 

Ikut skema, tarbiyyah itu pendidikan. 

Atau dengan lebih detail, tarbiyah itu satu proses yang panjang, lama dan berterusan, Tarbiyyah itu tidak statik dan bukanlah rigid. Tarbiyyah itu mengubah, mengubah seseorang menjadi khalifah dan abid yang sejati. 

Tarbiyyah, dakwah. Samakah? 

Lain. 
Yang pasti, dakwah itu pasti akan bergerak seiring dengan tarbiyah. 
Mana mungkin seseorang itu mampu berdiri lama andai tarbiyahnya hanya sehala. 
Terus menerus menerima tanpa memberi. 
Dan mana mungkin seseorang itu dakwahnya akan berkesan andai dakwahnya hanya sehala. 
Terus menerus menerima tanpa memberi

Tarbiyah, sifatnya pasti mengubah. 
Melahirkan pemimpin, melahir insan luar biasa. 
Indikatornya adalah rabbaniyyah.


Jadi, buat sahabat-sahabat yang sudah mula menceburkan diri dalam usrah sama ada secara langsung atau tidak langsung harus konsisten dengannya dan menanamkan semangat untuk meneruskan sunah nabi ini. Kita juga harus menghadiri setiap program yang sudah di aturkan oleh murabbi kita supaya di akhirnya kita supaya bisa membina peribadi individu muslim yang utuh. Force yourself! Mujahadah melawan nafsu. Insya’Allah. Semoga perjalanan kita mencari redhaNya dipermudahkan

err.tak reti nak sambung. result dah keluar. alhamdulillah. Agak jatuh gedebuk daripada sem lepas. alhamdulillah. menjangkakan akan mengulang beberapa paper huhu. tapi alhamdulillah, kali ini Allah bantu. keputusan beyond expectation.

mesti ada benda yang Allah nak bagi ana belajar. Mungkin selalu berada di atas, Allah nak bagi pengalaman untuk berada di bawah pulak. Agar belajar berjalan menunduk, hati belajar bersyukur ^^ Dan alhamdulillah, tarbiyyah ini juga mengajar ana untuk bersyukur dan yakin apa yang tertulis untuk ana adalah yang terbaik.

time to rebound. SEM 4. here I come! 







No comments: