Saturday, April 27

terbang tinggi

duduk late lunch merangkap early dinner di tepi tasik bersama akhowat, 
sambil beriman sejenak.



Kata-kata Mu'az bin Jabal 

"Duduklah bersama kami, beriman sejenak..."


Ungkapan yang sama dituturkan oleh Ibnu Rawahah kepada Abu Dardaa' sambil memegang tangannya,
"Marilah beriman sejenak. Sesunguhnya hati itu cepat berbolak balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak"


Akhowat. 
Entah mengapa, setiap kali pandanganku menyapa mereka, hati rasa tenang. 
Rasa cinta. 

Aku kagum. 
Kagum dengan bicara mereka, tingkah laku mereka, pengorbanan mereka. 

Aku. Jauh lagi seperti mereka. 
Ibarat langit dan bumi. 
Ibarat jauhnya panggang dari api. 

Namun aku berusaha. Walaupun adakalanya aku tersungkur lagi.

***

Mutarabbi, anak usrah.
Setiap kali aku memandang mereka. 
Hati sesak jadi luas.
Tekanan menjadi rasa yang melapangkan.
Mekar. 

Mereka punya 'logam' yang perlu diasah.
Punya potensi yang perlu dibangkitkan.
Dan aku yakin, 
Mereka mampu jadi lebih hebat daripada aku. 
Dan memang itulah impian seorang murabbi, kan?

Dan impian aku,
aku ingin mereka juga punya rasa yang sama, dalam mendidik anak usrah suatu hari nanti.
Aku ingin mereka juga menjadi orang yang sanggup berkorban, harta masa dan jiwa dalam dakwah dan tarbiyah ini. 
aku ingin mereka memisahkan cinta dunia dan cinta akhirat, hingga membuahkan amal-amal ikhlas untuk dipersembahkan pada Allah suatu hari nanti.
Dan aku tak ingin melihat kita mati.
Melainkan atas jalan ini. 

Aku ingin, aku ingin mereka dan aku diredhai Allah.
Supaya kita bisa bertemu lagi di syurgaNya nanti. 

***

Dalam membina mereka, 
bukan hanya dengan usaha itu ini. 
Bukan hanya dengan komitmen. 
Bukan hanya dengan istiqamah. 
Bukan hanya dengan tarbiyah berobjektif.

Kunci yang utama : 
Hubungan seorang murabbi itu dengan Allah. 
Hubungan seorang mutarabbi itu dengan Allah.

Muhasabah. 

Sejauh mana taqarrub kita pada Allah?
Sejauh mana 'menjual' harta dan jiwa kita pada Allah?

Sejauh mana?
Sama-sama fikirkan.

***

Sambil duduk bercerita di tepi tasik, timbul kisah silam. Kisah bila mula komited solat lima waktu. Masing-masing mula sejak awal lagi. 

Aku? Tunduk. Hanya tersenyum kelat pada mereka. 

Betapa aku malu. Bukan tidak pernah disuruh ibu ayah, malah selalu. Cuma, aku degil, malas. 

Namun Alhamdulillah. Allah pertemukan aku dengan jalan ini. Walau pada mulanya aku 'lambat' sikit bertatih di jalan ini. Dan aku bersyukur, punya murabbi yang sangat bersabar dengan karenah aku, yang malas pergi usrah, yang malas pergi program tarbiyah. Namun, beliau tetap sabar. Tak jenuh mengajak, tak jemu memperlawa. 

Benarlah kalam Allah.
Hubungan dengan Tuhan, seru dengan al-quran, dan sabar. 
Itu kuncinya. 

***
rama-rama yang indah itu asalnya dari ulat. jadi indah, asal mahu berubah.


kelamnya masa silam. 
pilunya masa lalu. 
bukan alasan terus tenggelam, 
dalam kesilapan lalu. 

mukmin harus bangkit, 
terbang tinggi, menjulang ke langit!

No comments: