Saturday, July 31

share~

There was a blind girl who hated herself because she was blind. She hated everyone, except her loving boyfriend. He was always there for her. She told her boyfriend, 'If I could only see the world, I will marry you.'

One day,
someone donated a pair of eyes to her. When the bandages
came off, she was able to see everything, including her
boyfriend.


He asked her, 'Now that you can see the world, will you marry me?' The
girl looked at her boyfriend and saw that he was blind. The
sight of his closed eyelids shocked her. She hadn't expected
that. The thought of looking at them the rest of her life
led her to refuse to marry him.


Her boyfriend left in tears and days later wrote a note to her
saying: 'Take good care of your eyes, my dear, for before
they were yours, they were mine.'

This is how the human brain often works when our status changes.
Only a very few remember what life was like before, and who
was always by their side in the most painful situations..

Life Is a
Gift


Today
before you say an unkind word - Think of someone who can't speak.



Before
you complain about the taste of your food - Think of someone
who has nothing to eat..



Before
you complain about your husband or wife - Think of someone
who's crying out to GOD for a companion.



Today
before you complain about life - Think of someone who died
too early on this earth.



Before
you complain about your children - Think of someone who
desires children but they're barren...


Before
you argue about your dirty house someone didn't clean or
sweep - Think of the people who are living in the streets.


Before
whining about the distance you drive Think of someone who
walks the same distance with their feet.



And when
you are tired and complain about your job - Think of the
unemployed, the disabled, and those who wish they had your
job.


But
before you think of pointing the finger or condemning
another - Remember that not one of us is without sin.


And when
depressing thoughts seem to get you down - Put a smile on
your face and think: you're alive and still
around.

Friday, July 23

Makna Hidup Pada Membantu~


Goodluck untuk esok~~~
Sama-sama kita taburkan jasa...semaikan budi~~

Wednesday, July 21

air...lagi~


AIR...

Jadilah seperti AIR~~

"Ketidakhadirannya dirasai....keberadaannya memberikan manfaat dan kebaikan kepada orang lain..."

Monday, July 19

hesh too oh

Assalamualaikum & hye peeps~

Nikmat Allah. Sangat sedikit kita mensyukurinya. Bila nikmat tersebut Allah tarik sedikit demi sedikit, mula la kita gelabah. Baru sedikit! Kalau Dia tarik sekaligus. Amacam? Ni la bukti menunjukkan kita ni hanyalah hambaNya yang lemah. Setiap masa dari saat kita lahir, nikmat Allah tak putus-putus. 

Dari ke setiap butir nasi yang kita suapkan ke dalam mulut kita, setiap teguk minuman yang kita hirup, bahkan setiap zarah oksigen yang kita sedut, kita seringkali terlupa bahawa kesemua nikmat tersebut datangnya dari Allah SWT. Lantasan itu, kita juga seringkali lupa untuk bersyukur atas nikmat kurniaanNya.




Inila yang berlaku kepada diri Jasmin sendiri. Selama ini, nikmat air jarang sekali Jasmin syukuri bahkan kadang-kadang berlaku pembaziran. Dua tiga hari ni berlaku masalah air di kolej kediaman Jasmin. Rasa budak KML pulak dalam masa 2 3 hari ni. hehe..jangan marah ye students KML...

Kadang-kadang geli hati jugak tengok diaorang (termasuk kite sendiri_ gelabah. Kalau tekanan air rendah, mulalah semua BERDUYUNNNNN TIBAAAA ke bilik air. Tiba-tiba ayat "KANDANG AEK" terpacul keluar dari mulutku. Sahabat-sahabatku dari semenanjung hanya ternganga mendengar apa yang keluar dari mulutku.

Aku lantas memberi penjelasan makna perkataan yang aku sebutkan. 

"Maksudnye, takung air...jangan pulak korang ingat air tu sejenis binatang ke apa.."

Ok...sekadar selingan. Sebenarnya, terdapat pelbagai hikmah yang tersirat di sebalik ketiadaan air dalam 2 3 hari ni. 




Kadang-kadang berada dalam zon selesa menyebabkan kita lalai dan alpa atas segala nikmat kurniaanNya...
Oleh itu, masalah bekalan air ni menyedarkan betapa besarnya dan pentingnya nikmat Allah yang sangat jarang kita syukuri. 


Selain itu, budak2 semenanjung takkan pernah dengar perkataan KANDANG AEK kalau tak kerana masalah ni. So, kira bertambahla kosa kata korang kan..kan?? 


Sebagai pengalaman baru laa... Mungkin ade yang tak pernah rase lagi macam mana rasanya tak de bekalan air ni. So kalau dah merasa tu, jangan2la membazir air lagi ye..(pesanan untuk diri...)


Apa-apa pun...korang memang sentiasa terbaikk!! hahaa..tetibe je kan??? 


Saturday, July 17

kenapa tak rogol saya?


Kisah benar ini berlaku di US. 
Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus. 
Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan  tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu. 
Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan  bersaorangan. 
Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu. 
Masa dia melepasi tempat lelaki itu  bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke  rumahnya. 
Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu. 
atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari. 
Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu,  tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol  tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain). 
Dia pun tanya perogol itu.. 

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”  (Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?) 
Perogol tu jawab: 
“No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”  (Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan  awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak. Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..) 
Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu. 
p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi  pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan  diriNya. 
"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..." 
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]